آموزش کامل نحوه صحیح باتری به باتری خودرو
مشخصات کابل استاندارد و مناسب برای باتری به باتری کردن خودرو
حتما برای همه شما پیش آمده است که گاهی پشت خودرویتان بنشینید و زمان ستارت زدن متوجه شوید که خودروی شما روشن نمی شود . در این مواقع باید چه کنیم ؟ اگر چراغ های پشت آمپر و ادوات برقی ماشین از کار افتاده باشند ، احتمالا علت روشن نشدن خودرو به باتری آن مربوط می شود
در این لحظه ما آموزش نحوه باتری به باتری را خدمت شما اراِئه میکنیم وهمچنین ضخامت کابل مناسب برای این مورد توضیح میدهیم

آموزش باتری به باتری کردن
ابتدا نیاز است که یک باتری دومی تهیه نمایید و یا اینکه از ماشینی که باتری سالمی دارد کمک بگیرید،
۱- برای شروع کار کاپوت هر دو خودرو را بالا بزنید، و خودروها را تا جای امکان بسته به اندازه کابل به یکدیگر نزدیک کنید.
قطب های مثبت و منفی هر دو باتری را پیدا کنید، (علامت مثبت + و علامت منفی -). معمولا بر روی سرباتری و یا کنار آن ها مثبت و منفی به صورت + و – مشخص شده است.
۲- خودرو ها را آماده کنید
حال که باتری ها را تا جایی که ممکن است به هم نزدیک کردید، حال زمان آن رسیده است که خودرو ها را آماده کنید.
برای این کار ابتدا تمام متعلقات برقی همچون فن، بخاری، رادیو وضبط، و هر تجهیزات برقی دیگر را در داخل خودرو جدا و یا خاموش کنید. دقت نمایید سوئیچ خودرو در حالت off باشد.
در صورتی که خودرو ها با یکدیگر تماس داشته باشند امکان آسیب جدی به قطعات برقی و کامپیوتری هر دو خودرو بسیار بالاست. دقت کنید با یکدیگر ارتباط و یا تماسی نداشته باشند.
۳- خود باتری ها را آماده کنید
سرباتری ها را پاک نمایید، مطمئن شوید که سرباتری رسوب نکرده باشد.
۴- کابل ها را آماده کنید
برای استفاده باتری به باتری نیاز به یک جفت کابل مناسب دارید.
توجه داشته باشید در هنگام باتری با باتری باید مطمئن باشید که دو سر قرمز و مشکی هرگز با یکدیگر تماسی برقرار نمی کنند. در صورت برقرار تماس آسیب های جدی به خودرو وارد خواهد آمد.
طبق مراحل زیر، کابل ها را به باتری ها متصل کنید
کابل قرمز رنگ را به سر مثبت باتری دارای مشکل متصل کنید.
حال سر دیگر همین کابل قرمز را به سر باتری سالم متصل کنید.
کابل مشکی را به سر منفی باتری سالم متصل کنید
سر دیگر کابل مشکی را به قطعه فلزی از خودروی دارای باتری خراب متصل کنید.
بهتر است این قسمت فلزی قسمتی رنگ نشده باشد که ارتباط برقرار شود این کار را با پیچ و مهره ها و … نیز می توانید انجام دهید.
دقت کنید کابل ها به پروانه خودرو برخورد نکنند.
۶- خودروی دارای باتری سالم را روشن کنید.
خودروی سالم را روشن کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه خودرو کار کند.
۷- خودروی دیگر را روشن کنید
حال دیگر باتری مشکل دار باید شارژ شده باشد و پس از این چند دقیقه اقدام به استارت زدن باتری خودروی ناسالم بکنید تا خودرو روشن شود. چنانچه روشن نشد کمی تکان دادن و فشار هر یک از کابل ها در سر جای خود و انجام مجدد احتمالا شما را به نتیجه خواهند رساند.
۸- کابل ها را جدا کنید
حال که خودرو روشن شد و به نتیجه رسیدید باید به جدا کردن کابل ها اقدام کنید، این کار برعکس مراحل اتصال بود و دقت کنید حین جدا کردن هیچ یک از کابل ها با یکدیگر تماس نداشته باشند.
ابتدا کابل مشکی را از قسمت فلزی خودرو جدا کنید.
کابل مشکی را از قسمت منفی باتری سالم جدا کنید
کابل قرمز را از قطب مثبت باتری سالم جدا کنید
و در نهایت کابل مشکی را از باتری تازه شارژ شده جدا کنید.
ساید متعلقات و یا کاور های باتری را مجدد در سر جای خود قرار دهید.
بهتر است خودروی مشکل دار و تازه روشن شده را مدتی روشن نگه دارید تا باتری خودرو شارژ شود.
درباره مشخصات استاندارد کابلی که برای باتری به باتری کردن استفاده می شود اطلاعاتی دارید؟
با ما باشید تا درباره نوع کابل و ضخامت آن برایتان توضیح بدهیم
مجموعه کابل های شارژ باتری به باتری را هیچگاه نباید ارزان انتخاب کنید. این کابل ها جزء مهم از بخش تجهیزات خودرو به شمار می روند و ایمنی آن ها بسیار مهم است. متاسفانه کابل های موجود در بازار ضخامت مناسب را ندارند و نمیتوانند جریان لازم را برای شارژ باتری معیوب فراهم کنند.
اگرقطر و ضخامت کابل باتری خیلی کوچک باشد چه اتفاقی میافتد؟
توجه کنید که سیم های ضخیم تر مقاومت کمتری دارند و برعکس سیم های نازک مقاومت بیشتری دارند
مقاومت در یک سیم باعث می شود که دو اتفاق اصلی در عبور جریان بیافتد.1.افت ولتاژ2.داغ شدن سیم
افت ولتاژ
اولین مورد این است که افت ولتاژ رخ می دهد. این بدان معناست که ولتاژ انتهای سیم کمتر از ولتاژ باتری است. اگر افت ولتاژ بیش از حد داشته باشید، وسایل الکترونیکی شما کار نمی کنند.
افت ولتاژ در یک سیم با استفاده از قانون اهم ، V=I*R محاسبه می شود. V افت ولتاژ، I جریان عبوری از سیم و R مقاومت سیم است. همانطور که می بینید، اگر جریان، مقاومت یا هر دو را افزایش دهید، افت ولتاژ افزایش پیدا میکند.
مقاومت در یک سیم هم به ضخامت (گیج) و هم به طول کل سیم بستگی دارد. اگر اندازه و طول کابل های باتری خود را کمتر کنید، از افت ولتاژ بیش از حد جلوگیری میکنید که افت ولتاژ ممکن است از کارکرد لوازم الکترونیکی شما جلوگیری کند.
2.سیم ها داغ می شوند
دومین چیزی که هنگام عبور جریان از سیم اتفاق می افتد این است که گرما تولید می شود.، مقاومت بیشتر در سیم منجر به تولید گرمای بیشتر می شود. اگر سیم ها مسی داخل عایق کمتر از اندازه باشند، می توانند آنقدر داغ شوند که پوشش پلاستیکی کابل ذوب شود و باعث آتش سوزی شود.
طول کابل چقدر باشد؟
شاید تصور کنید استفاده از کابل باتری با طول بیشتر از 1.5 متر هیچ گاه نباید استفاده کنید , اما بهتر است به این نکته توجه کنید که طول کابل باتری بلند مزایای خود را دارد.مثلا هنگامی که جاده یخبندان است یا در خیابان که نمیتوانید ماشین ها ها را کنار هم قرار بدهید،کابل بلند مفید می باشد و به این نکته توجه کنید کابل بلند باید ضخامت خوبی داشته باشد تا مقاومت کمتری داشته باشد و جریان را به خوبی عبور بدهد.
اگر ضخامت کابل باتری ضخیم باشد چه اتفاقی می افتد؟
هرچه کابل ضخیم تر باشد جریان بیشتری را منتقل می کند.
هرچه کابل ضخیم تر باشد, باتری ماشین در هنگام استارت زدن شانس بیشتری برای شارژ شدن خواهد داشت.
کابلهای نازک ممکن است نتوانند جریان الکتریکی کافی برای راهاندازی خودروی شما فراهم کنند و در برخی موارد ممکن است در اثر جریان عبوری بیش از حد داغ شود و کابلها آسیب ببیند و احتمالاً باعث جرقه، آتشسوزی یا انفجار شود.
کابل باتری به باتری چه ضخامتی داشته باشد؟
کابل های با قطر 16 میلی متر(5 گیج) (1.6 سانت)مناسب برای ماشین های معمولی است.
کابل هایی با قطر 35 میلی متر(2 گیج)(3.5 سانت) مناسب کامیون ها, موتور دیزل ها و تانکر است.
اگر باتری ماشین تا ۹۲ آمپر، باید ۸ میلیمتر مربع ضخامت مغزی مسی داشته باشه.
اگر باتری بالای ۹۲ آمپر بود، برای احتیاط باید ۲۵ میلیمتر مربع ضخامت مغزی مسی داشته باشه
رنگ های قرمز و مشکی روی کابل های باتری به باتری چیست؟
رنگ های قرمز و مشکی روی کابل های باتری به باتری به شما این امکان را می دهد که سیم مثبت (قرمز) و سیم منفی (سیاه) را تشخیص دهید. اینها با پایانه های مثبت و منفی باتری شما مطابقت دارند. هنگام استارت زدن خودروی خود باید مثبت (RED WIRE) را به قطب مثبت باتری و منفی (BLACK WIRE) را به قطب منفی وصل کنید.